headerwcs

WCS 2013 annonsert!

http://image.gamespotcdn.net/gamespot/images/2013/91/WCS_86888_screen.jpg
Under en pressekonferanse i går, annonserte Blizzard at WCS i år (og kommende år) vil bli helt forandret fra fjorårets turnering. WCS 2013 vil bli bestående av tre ligaer, henholdsvis i Korea, Amerika og Europa, som hver for seg har tre sesonger i løpet av året før hovedfinalen som mest sannsynlig blir i desember. Den amerikanske ligaen vil bli produsert av MLG, den europeiske av ESL (med ligafinalene arrangert under sine IEM turneringer) og ligaen i Korea vil bli produsert av GomTV og OGN! Mest sjokkerende er nok samarbeidet i Korea, hvor to tidligere konkurrenter nå går sammen for å produsere en og samme liga. Den vanlige GSL som vi er vant med fra GomTV utgår, GSTL og ProLeague fortsetter som vanlig. GomTV og OGN vil kunne kommentere alle sesonger (mer Tastosis), selv om det er den andre organisasjonen som er hovedprodusent for den sesongen. Den koreanske serien vil ha samme struktur som den gamle GSL med Code S, Code A og Code B, men vil ha andre navn som er henholdsvis Premier, Challenger og Qualifier.

Fra de tre sesongene, på de tre serverne, vil man ha en topp 16 som deltar på årets hovedfinale. Disse 16 blir rangert etter poeng, uavhengig i hvilken sesong man fikk poengene. Serverne vil bli fordelt likt, slik at man får fem spillere fra hvert kontinent, i tillegg til en ekstra kvalifiseringsplass fra den regionen som skal arrangere hovedfinalen (i 2013 er dette Europa!!!).

Alle sesongene varer i 8-10 uker hver, hvor man på NA og EU vil spille online frem til det er 16 spillere igjen. Organisasjoner som NASL og Dreamhack har blitt utelatt av årets samarbeid, da Blizzard mente det var bedre at kun én organisasjon hadde ligaen på disse to serverne. Dette betyr likevel ikke at NASL og Dreamhack legges dødt i forhold til WCS. Under ikke-WCS arrangement (som er store nok, og opprettholder noen spesielle kriterier) vil man kunne vinne poeng utenom de vanlige WCS sesongene. Likevel vil disse poengene ikke være i like stor mengde som dem man kan vinne innad i WCS sesongene.

http://www.teamliquid.net/staff/Waxangel/WCS2013/seasonformatlarge.jpg

Slik blir det i Europa
Som sagt, vil en europeisk sesong vare i 8-10 uker, hvor man har en offline finale etter hver sesong (ligafinale), samt en sesongfinale med de topp 16 fra alle tre serverne. Kampene som spilles online vil foregå i ukedagene, på samme tidspunkt hver uke, for å la spillere delta i ikke-WCS arrangement i helgene. Denne typen oppsett er tatt fra NASL sine tidligere sesonger.

Til første sesong (som går fra april til juni) vil en del spillere bli invitert inn, basert resultat i 2012 (noe som tilsier at man mest sannsynlig vil se Snute få en direkte kvalifisering til sesong 1). Det vil også bli arrangert åpne kvalifiseringer for hvem som helst. Mye tyder også på at det vil være en egen kvalifisering for de 200 spillerne som er plassert i Grand Master.

Også i Europa vil man integrere GSL sin Code S struktur i alle sesongene, slik at man i etterkant av en sesong vil få en større mulighet til å definere en spiller som WCS Premier, Challenger eller Qualifier.

Totalt vil hele 1.6 millioner dollar bli fordelt i WCS 2013. Om dette blir fordelt likt mellom serverne, er enda uvisst. Det spesielle er at man i starten av hver WCS kan velge hvilken server man ønsker å spille i. Dette kan ikke forandres før sesongen er over. På grunn av de begrensede plassene i fra server, vil det ikke være sjokkerende hvis de store lagene i Korea fordeler noen av sine spillere til å spille på NA og EU, siden disse består av en god del online spill.

Hele WCS 2013 vil bli streamet på TwitchTV med gratis 720p.

Les mer om dette på GameSpot. Det er også lagt ut et intervju med Mike Morhaime, som kan gi bedre innsyn hvorfor Blizzard velger å gjøre det på denne måten.

5 tanker om “WCS 2013 annonsert!

  1. Avatar of FauStFauSt

    Fint med enda en artikkel:]

    Er litt usikker på om Snute «mest sannsynlig» blir invitert. Han vant Homestory Cup 6 helt på slutten av året så derfor er det lett å huske. Det var mange store tours i 2012 og mange spillere som kom langt i flere av turnerningene. Et av det hottste nye fjesene i 2012 gir ikke en garantert plass, men han vet vel best om han får en direkte invitasjon eller ikke :]

    Blir spent på å se hvor mange poeng DH og Homestory Cup i forhold til ESL. Spør du meg er de vel så vanskelige som en IEM, så håper det blir en rettferdig poengdeling…

    Noen som vet om de 1,6 millene kommer i tillegg til de vanlige arrangørenes pengepremie? Det er jo naturlig (business) at de senker sine egne utgifter litt når de får masse gratis cash, men håper på å se endel større samlet premiepott. Gjerne fordelt på alle tours, ikke bare WCS3. Det å ha flere hundre tusen dollar å rutte med enn konkurrerende ligaer (DH, NASL og andre) gir dem en uforholdsmessig konkurransefordel.

    Blir uansett spennende å se hvordan det går!

    1. Avatar of DecophlyDecophly Innleggsforfatter

      Blir nok en vurderingssak, men kan ikke si det er så veldig mange flere europeere som har mer enn Snute på blokka. Han hadde også en god plassering på IPL i fjor. Kommer nok mye på om de europeiske spillerne i Korea kommer til å velge EU eller KR.

      Tror nok DH vil få en god del poeng å gi bort, men vil nok være merkbar forskjell fra det og en sesong seier.

      Ut i fra det jeg har lest, vil MLG og IEM ha sine planlagte turneringer (og dermed pengepremier) som vanlig, men de vil også arrangere WCS ligafinaler på samme tidspunkt (som en ekstra «gulrot» for eventen deres). Tviler på at Blizzard hadde gått inn med så mye penger for at den totale pengepremie-summen gjennom et år hadde gått ned.

Legg igjen en kommentar